2015-03-27 08:10:58

Vremeplov u deseto stoljeće

Dana 17. ožujka naša škola, OŠ Gustava Krkleca, uplovila je u vremeplov, u vrijeme početaka hrvatske pismenosti. Sve je započelo još u rujnu, kada smo mi, profesorice hrvatskoga jezika odlučile svoje učenike naučiti pisati glagoljicu. S vremenom smo shvatile da bi srednjevjekovlje, učenicima zahtjevno gradivo, trebalo djeci približiti na zanimljiv način te nam se sveobuhvatniji pristup činio idealnim. Uz podršku naše ravnateljice Marije Luković, ali i cijeloga kolektiva, svojim smo učenicima prikazali srednji vijek u dvadesetminutnim radionicama kroz sve predmete.

Počele smo predavanjem o početcima hrvatske pismenosti koje su nam održali predavači iz Društva prijatelja glagoljice, a koji su nam također pokazali i vrijedne stare knjige s kojima se rijetko imamo prilike susresti. Nastavile smo izradom plakata, prezentacija transliteracijom tekstova s glagoljice, a učenicima su se najviše svidjele društvene igre koje smo osmislile i napravile za učenje glagoljice i starih spomenika te kvizovi kroz koje su mogli pokazati novostečeno znanje.

  sve fotografije

Tako su na satu povijesti učenici izrađivali lentu vremena, a na geografiji su u slijepe karte  ucrtavali nalazišta spomenika hrvatske pismenosti. Kako je svako glagoljičko slovo ujedno i broj, matematičarke su učenike poučavale kako glagoljicom pisati brojeve. Na informatici su, služeći se osnom simetrijom te MSW logom i  koordinatnom grafikom pisali glagoljicom na kompjutoru. I na kemiji je bilo zanimljivo – učiteljica je objašnjavala kojim vrstama tinte su se služili naši stari, a naši učenici imali su prilike i pisati nevidljivom tintom. Uvid u srednjevjekovnu medicinu učenici su dobili na satu biologije gdje su naučili koje su bolesti harale Europom u to doba te kako su se ljudi snalazili u liječenju i vidanju rana, saznali su o prvim bolnicama za bogate i siromašne, ali i o teoriji četiriju životnih sokova. Staro vikinško pismo, rune, učenici su upoznali na satu engleskoga jezika, a na tehničkom i fizici izrađivala su se od drveta, pomoću raznih tehnika, glagoljička slova. Naša knjižničarka učinila je glagoljicu zagonetnom – kroz snalaženje u referentnoj literaturi, učenici su odgonetavali zagonetne pojmove i pisali ih glagoljicom.

Učitelji vjeronauka organizirali su radionice na temu "Starohrvatska molitva" - predstavili su grbove, natpise i pletere koji su obilježili razdoblje srednjega vijeka i starohrvatsku literaturu, molitvu i običaje. Na poseban su način predočili molitvu Očenaša koji se molio na starohrvatskom jeziku te isti napisali na glagoljici. Kroz radionice Likovne kulture zanimljivoga naziva Glogotipi, učenici su, istraživali obrise glagoljičkoga slova, a formu i simetriju koju su prepoznali pretvorili u skladan, čitljiv i originalan znak, logotip - glogotip razreda, koristeći se tehnikom kolaža.

I naši najmlađi uključili su se u projekt te pripremili interesantan i uzbudljiv dan učeći o povijesti hrvatskoga jezika te nastanku glagoljice, dokazavši da kreativnim pristupom nijedna lekcija nije preteška!

Učenici prvih razreda domišljato su glagoljička slova ispisali pokretima tijela, a

drugašići su hodnike škole ukrasili plakatima o glagoljici. Treći razredi putovali su Alejom glagoljaša i oslikavali postojeće postaje te izrađivali eko plakate o zaštiti šuma ispisane glagoljicom. Učenici četvrtih razreda od glinamola su izrađivali glagoljička slova i slagali ih u riječi, a svi zajedno su svojim inicijalima i eko pojmovima na glagoljici ukrasili veliko stablo na ulazu u školu.

Prepuni dojmova i novih znanja, dan smo priveli kraju priredbom koja je bila šetnja srednjim vijekom gdje smo se družili s opatom Držihom koji je na starohrvatskom glagoljao Bašćansku ploču, čuli smo i glagoljaške napjeve te naučili srednjevjekovne plesove, a vidjeli smo i školu kakva je bila nekad ( u suradnji s Hrvatskim školskim muzejom). Naši učenici su, po uzoru na Bašćansku, napravili i našu, Krklečansku ploču, koja će nas uvijek podsjećati na našu srednjevjekovnu pustolovinu!

Cijela škola s puno je entuzijazma i radosti ukrašavala hodnike i učionice, učila, radila, stvarala. Otklonom od svakodnevice, marljivošću i domišljatošću cijeloga kolektiva uspjeli smo steći nova znanja, probuditi kreativnost, znatiželju i radost te stvoriti lijepe uspomene koje će nas sve pratiti na našem putu – putu upoznavanja svoje prošlosti kako bismo mogli percipirati sadašnjost i nadograditi ju!

 

Marija Ćavar Sopta, prof.

Ana-Marija Šoštarić, prof.

Davorka Likarić, prof.


Osnovna škola Gustava Krkleca Zagreb